PENDIDIKAN ISLAM


TAJUK –TAJUK PENDIDIKAN ISLAM  KBSM
TINGKATAN 4 | TINGKATAN 5 

TINGKATAN 4
BAHAGIAN
TAJUK
HAFAZAN
Surah al – anam : 162 - 163
Surah al-Mukminun ayat 1-11
Surah Luqman ayat 12-19
BACAAN
Surah al-anam : 1 – 65
Surah Al-Mukminun : 1 – 35
Surah  Luqman : 1- 21
KEFAHAMAN
Manusia Perlu  Bersyukur ( al-anam: 6)
Rasul Penyampai Wahyu (Al-anam : 50)
Larangn mempersendakan  Agama ( Al-anam : 70)
Hidayah Milik Allah ( Al-anam : 125)
Aqidah Teras Kehidupan ( Al-anam 161-165)
Ciri-ciri Mukmin Berjaya ( al-Mukminun: 1 – 11)
Nasihat Lukman al-hakim (Luqman 12 – 19)
HADIS
Makanan Yang Baik
Perpaduan Teras Kemajuan
ULUM SYARIAH










AQIDAH
Perkara-perkara Yang Membatalkan Imam
  • Syirik
  • Kufur
  • Murtad
  • Khurafat
  • Sihir
  • Nifaq
Dosa-dosa Besar yang Membawa Kemurkaan Allah
  • Derhaka  Kepada Ibubapa
  • Menipu dan Berbohong
  • Makan Harta Yatim
  • Lari dari Medan Perang
  • Mengumpat dan Menfitnah
  • Minum Arak dan Menagih Dadah
  • Zina
  • Menuduh Zina
  • Liwat dan Musahaqah
  • Membunuh Diri
Tuntutan Taubat





IBADAT
Kewajipan Haji dan Umrah
Cara Menyempurnakan Ibadat Haji dan Umrah
Wajib Haji dan Umrah
Cara Mengerjakan Haji dan Jenis-jenis Dam
Sembelihan
Qurban Amalan Mulia
Aqiqah
Jual Beli dan Sewa
Gadaian dan Syarikat
Hutang Insuran dan Saham
SIRAH NABAWIYAH DAN TAMADUN ISLAM
Kerajaan Khulafak Ar-Rasyidin
Kerajaan Bani Umayyah
Imam Abu Hanifah
Imam Malik
Imam Syafie
Imam Ahmad Bin Hanbal
Imam Al-Bukhari
Imam Al-Ghazali
ADAB DAN AKHLAK ISLAM
Akal Cahaya Kehidupan
Adab Berhias Diri
Adab Menjaga Orang Sakit
Adab amar Makruf Nahi Mungkar
Adab Di Tempat Rekreasi
Adab Menjaga Kemudahan  Awam
Adab Menziarahi Jenazah
Zikrullah Pengubat Hati
Adab Kepada Rasulullah (s.a.w.)


 
  

TAJUK –TAJUK PENDIDIKAN ISLAM  KBSM

TINGKATAN 5
BAHAGIAN
TAJUK
BACAAN
At-Taubah : 1 – 129
An-Nur : 1 – 38
As-Sajdah : 1 – 30
Al-Hasyr : 1 - 24
HAFAZAN
At-Taubah : 128 -129
An-Nur : 35
Al-Hasyr : 21 - 24
KEFAHAMAN
At-Taubah : 6
At-Taubah  : 128 -129
An-Nur :30-31 / Kewajipan Menutup Aurat
An-Nur 35 /  Cahaya Allah
As-Sajdah : 15 -16
Al-Hasyr : 21 - 24
HADIS
Menghargai Kehidupan
Peribadi Orang Yang Beriman
ULUM SYARIAH










AQIDAH
Iman
  • Martabat Iman
  • Tingkat Iman
  • Kemanisan Iman
Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah
  • Pengenalan
  • Perinsip
  • Perbezaan  Antara Muslim, Mukmin, Kafir, Fasiq, Murtad, Munafik, Tidak Beragama dan Musyrik
Ajaran Sesat
Ciri-Ciri Dan Contoh Ajaran Sesat
  • Qadyani
  • Bahai
  • Taslim




IBADAT
Perkahwinan : Konsep Perkahwinan – Hukum, Dalil dan Hikmatnya
Kaifiat Perkahwinan
  • Pilihan Calon Suami Isteri
  • Peminangan
  • Nikah
-         Rukun Nikah
-         Mahar
-         Walimatul Urus
Tanggungjawab Suami dan Isteri
Masalah  Dan Cara Penyelesaian Keluarga
  • Talak
  • Rujuk
  • Iddah
  • Nusyuz
  • Faskh
  • Khuluk
  • Zihar
  • Li’an
Kemahiran Keibubapaan
Akta Kekeluargaan

Isu Semasa
  • Anak Angkat
  • Hadhonah
SIRAH NABAWIYAH DAN TAMADUN ISLAM
Perkembangan Islam Pada Zaman Bani Abbasiyyah
  • Penyebaran Islam dan Semangat Jihad
  • Perkembangan ilmu Pengetahuan
  • Ketenteraan
  • Pendidikan
  • Perekonomian
  • Sains dan Teknologi
  • Kegemilangan Tamadun IslamFaktor Keunggulan dan Kemerosotan  Tamadaun Islam
Tokoh Cendikiawan Islam
  • Ibnu Sina
  • Ibnu Khaldun
  • Jamaluddin Al-Afghani
  • Muhammad Abduh
  • Hamka
  • Sheikh Tahir Jalaluddin
ADAB DAN AKHLAK ISLAM
Adab Musafir
Adab Bernegara
Adab Dengan Pemimpin
Adab Berjuang (Berjihad)
Adab Menjaga Alam
Adab Memberi dan Menerima Sedekah / Hadiah
Adab Berjual Beli

1 comment:

  1. Untuk kemudahan murid, sila bersedia untuk belajar dengan membaca terlebih dahulu tajuk yang akan diajar. Biasanya ia mengikut tertib bab seperti Tilawah bacaan, Hafazan, Kefahaman, Hadis, Aqidah, Ibadat, Sirah dan Akhlak.Kalau tajuk pula ikut tertib tajuk setiap bab. Contohnya hari ini belajar bab tilawah Bacaan, Tajuk ayat 1- 65 (biasanya tak sampai ( 1-20 dulu ke), masa lain Bab hadis Tajuk Makanan Yang Baik dan seterusnya yang akan di'rotate' sampai habis bab dan tajuk tersebut. Apapun ia terpulang juga kepada rancangan pengajaran yang dicadangkan oleh JPN atau diubahsuai oleh guru itu sendiri.

    ReplyDelete